А центр залягання покладів – у селищі Жовтневому…
Дуже цікаву інформацію оприлюднив сайт http://033.volyn.ua/
Нещодавно усі охочі отримали доступ до електронної бібліотеки секретних документів спецслужб США. На серверах Центрального розвідувального управління США розсекречено 930 тисяч документів, серед яких рапорти, досьє, біографії, карти, схеми та багато іншого цікавого для істориків матеріалу – понад 13 млн. сторінок.
Про Україну у складі СРСР там є чимало маловідомих фактів. Вражає деталізація повідомлень – навіть про вартість напоїв у ресторанах різних міст, графіки руху автобусів.
Що ж знали у ЦРУ про повоєнну прикордонну Волинь?
УРАНОВІ ПОКЛАДИ У НОВОВОЛИНСЬКУ
В одному з рапортів ідеться про чутки щодо існування уранових покладів у районі Нововолинська.
Взагалі Нововолинський вугільний басейн чи не найбільше після військових складів та казарм цікавив ЦРУ.
За чутками, поклади руди тягнуться у Польщу – в район Грубешова (далі текст вирізано), тож кордон мають посунути так, щоб Грубешів став радянським.
Описує інформатор і волинські шахти. У доповіді посилається на слова туристів, що всі шахти автоматизовані. Однак для туристів на той час була доступна лише нововолинська шахта №2.
Саме ж шахтарське місто він описує як «нове, з гарно спланованими багатоквартирними будинками, школами та великим госпіталем».
Єдина нормальна асфальтована дорога з’єднує Нововолинськ із Володимиром-Волинським та Сокалем.
Згадує й залізницю, яка з’єднувала молоде містечко з Іваничами, Равою-Руською, Ковелем, але яку демонтувала радянська влада після війни. (Тут незрозуміло. – РАДАР. )
У повідомленні наведено автобусні маршрути, які пролягали через Нововолинськ. Дістатися сюди можна було через Литовеж та Правду.
ЦРУ таке й не снилось!!!
ЗАЛІЗНИЦЯ У КОВЕЛІ ЯК СТРАТЕГІЧНО ВАЖЛИВИЙ ОБ’ЄКТ
ЦРУ приділяло дуже багато уваги у рапортах інфраструктурі й доступності тих чи інших об’єктів. Про оновлену залізничну станцію у Ковелі є окремий документ від 6 лютого 1953 р.
У доповіді зазначається, що у 1953 році ковельська залізниця складалася з двох залізничних ліній: звичайні колії та одна широка. Колії з’єднували польське місто Люблін та білоруське – Брест.
Також ідеться про перевантажувальну станцію у південно-західному напрямку від Ковеля та про систему пожежної безпеки. На той час на станції було 6 резервуарів з водою 6 м у діаметрі та 3 м завглибшки на випадок пожежі.
На території станції було розміщено понад 200 складів з великими воротами різних розмірів.
За 2 км на північ від станції розташована електростанція, на даху якої було три металевих димових труби.
Інформація про залізничну станцію у рапорті агента подається з урахуванням можливості диверсій.
Усі фото Нововолинська – з архіву Аркадія Петровича Естріна
Про уранову руду вперше чую, а ось про те, що перед закриттям 7-ї шахти тихцем вночі скидували якісь радіаційні відходи часто говорили люди.
Можете в жителів Білич конкретніше про це розпитати.
те саме чула щодо третьої та другої шахти.
Коли ліквідовували 8-Нововолинську ,то так захопилися що знищили були бульдозером всі споруди (адміністративні ,технічні ,побутові), видно непотрібні були ні місту а можливо і дійсно якусь гидоту ховали -інакше як пояснити таку безгосподарність
О, як цікаво. Науковець (хімік) Світлана Олексеюк із Луцька коментує на фейсбук:
У 60-ті роки минулого сторіччя німці пропонували закупити і вивезти породу з териконів шахт Нововолинська, оскільки там були достатні концентрації рідкісних і радіоактивних елементів для економічно вигідного їх виробництва. Але державна влада відмовила, бо це вважалося стратегічною сировиною.
Тепер ясно навіщо ЦОФ і завод 100 саме тут збудували.коли навчався в гірничому коледжі невірив що нафабриці діставали радіоактивні елементи,а тепер впевнений що це так)доречі там найбільший терикон у світі,тому можете уявити скільки всього там дістали)